Αντιμέτωπη με ένα από τα δυσκολότερα εγχειρήματα, αν όχι το δυσκολότερο, στην ιστορία της βρίσκεται η Ε.Ε., καθώς είναι σαφές πως το φιλόδοξο σχέδιό της και οι προσπάθειές της να απεξαρτηθεί από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες προσκρούουν σε ουσιώδεις και δομικές δυσκολίες, ενώ παραμένει αβέβαιο αλλά και ανησυχητικό το κόστος που θα έχει στις οικονομίες της. Εν αναμονή των προτάσεων που θα παρουσιάσει η Κομισιόν τον Ιούλιο για τη μείωση της χρήσης ενέργειας, ουδόλως ευκαταφρόνητο ζητούμενο, δεδομένου ότι εμπλέκει και τη θέρμανση των ευρωπαϊκών νοικοκυριών, αξιωματούχοι της Ε.Ε. αναγνωρίζουν πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η Κομισιόν για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Το παραδέχθηκε στις αρχές της εβδομάδας η επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμπσον, όταν ενώπιον των υπουργών Ενέργειας τόνισε πως δεν υπάρχει στην παγκόσμια αγορά διαθεσιμότητα σε LNG τέτοια ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες της Ε.Ε. Εχουν άλλωστε προειδοποιήσει προ πολλού παράγοντες της αγοράς ότι δεν επαρκεί η παγκόσμια προσφορά LNG, ενώ από το περασμένο καλοκαίρι, όταν η Μόσχα άρχισε να μειώνει τις ροές αερίου προς την Ευρώπη, κατέστη σαφές ότι είχε να αντιμετωπίσει τον θηριώδη ανταγωνισμό των ενεργοβόρων και ταχύτατα αναπτυσσόμενων ασιατικών οικονομιών που καταβάλλουν υψηλό κόστος για να διασφαλίσουν το καύσιμο. Οπως έχει προειδοποιήσει ο οίκος Fitch, η στροφή στο LNG συνεπάγεται αυξημένο κόστος, καθώς τα πλοία που μεταφέρουν το υγροποιημένο αέριο κατευθύνονται εκεί όπου θα βρουν υψηλότερες τιμές. Οπως, άλλωστε, τόνισε μέσα στην εβδομάδα ο Κρίστοφερ Γκανβίλ, διευθυντικό στέλεχος και υπεύθυνος πολιτικών ερευνών στην TS Lombard, το κόστος υγροποίησης, μεταφοράς και επανεξαέρωσης θα ανεβάσει το κόστος του LNG που θα εισάγει η Ευρώπη από τις ΗΠΑ και οι Ευρωπαίοι θα πληρώνουν περισσότερο από όσο θα πληρώνουν οι Αμερικανοί καταναλωτές.Η αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με LNG προσκρούει, άλλωστε, στην ανεπάρκεια θεμελιωδών υποδομών, όπως οι αγωγοί μεταφοράς του καυσίμου. Υπάρχουν χώρες με άφθονους τερματικούς σταθμούς για εισαγωγές LNG, όπως η Ισπανία, αλλά χωρίς τους απαιτούμενους αγωγούς για να μεταφέρουν το καύσιμο σε εταίρους τους από την Ε.Ε. και άλλες που δεν έχουν καμία απολύτως υποδομή και θα αργήσουν να αποκτήσουν. Τα έργα κατασκευής του αγωγού Midcat που θα συνέδεε τη χώρα της Ιβηρικής με τη Γαλλία έχουν διακοπεί εδώ και χρόνια, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές απέρριψαν το σχέδιο το 2019 ως υπερβολικά δαπανηρό. Οικονομικοί αναλυτές υπολογίζουν, έτσι, ότι θα χρειαστούν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 60 δισ. ευρώ για να κατασκευαστούν οι αναγκαίες υποδομές. Ηδη πάντως οι εισαγωγές LNG στην Ε.Ε. σημειώνουν ιστορικά υψηλά επίπεδα και μόνον τον Απρίλιο έφτασαν στα 12,6 δισ. κ.μ. καταγράφοντας αύξηση 36% σε ετήσια βάση, παρά τη μείωση των εισαγωγών από τη Ρωσία. Μέχρι στιγμής η Ε.Ε. έχει κατορθώσει να μειώσει το ποσοστό των εισαγωγών της σε φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία. Τα στοιχεία του Απριλίου φέρουν το ποσοστό αυτό να έχει περιοριστεί στο 31%, όταν το περασμένο έτος ανερχόταν στο 45%.
Το άρθρο Δύσκολη απεξάρτηση από το Ρωσικό αέριο εμφανίστηκε πρώτα στο ValueNews.gr.